Logboek Coupé

Mijn zilverkleurige Fiat 124 sport coupé is een type BC1, oorspronkelijk met 1600cc met 110pk en 978 kilo zwaar en met  102360 km op de teller. Ik heb hem gekocht op 19 juni 2013. De auto is niet meer origineel, want de motor is Abarth opgevoerd, er zit nu een 1800cc twincam motor in met 2 dubbele Weber 40 carburateurs en Abarth luchtfilters. Het vermogen is waarschijnlijk zo’n 130 pk. De kleur was oorspronkelijk geel en is nu alluminio metallizzato (metallic zilver). Ten slotte zit er nu een motorkap van een type CC op. Deze ‘Abarth’ motor maakt de Coupé zeer krachtig en snel, daarnaast maakt de motor met zijn 2 dubbele Webers en open luchtfilter een prachtig geluid.

Fiat 124 coupe bij de vorige eigenaar in de stalling
Fiat 124 coupe bij de vorige eigenaar in de stalling

Historie

Van de historie van deze specifieke auto is helaas weinig bekend. Ik heb hem gekocht van een particulier uit Leeuwarden. De auto is DSC09333voor het eerst op kenteken gezet op 16 februari 1971. Ik weet niet in welk land, maar waarschijnlijk Duitsland, vanwege de Duitstalige teksten op een identificatieplaatje.  In maart 1998 is de coupé naar Nederland gehaald en is toen ruim 10 jaar in bezit geweest bij de eerste eigenaar in Nederland. Deze heeft hem ingeruild of verkocht aan een andere Nederlander die hem tot juni 2010 in bezit heeft gehad.9346977-0001-500x375-f Een van deze twee eigenaren heeft de auto gerestaureerd en hem de huidige kleur gegeven. Wellicht is toen ook motor vervangen. In 2010 is de coupé bij Martin Willems ingeruild.

2013

Nadat ik de coupé gekocht heb ben ik met hem van Leeuwarden DSC01214naar Amersfoort gereden en heb hem bij Oldtimerland op de brug laten controleren. Daar werd ie goed bevonden. Er zit geen roest aan en de onderkant was goed geconserveerd. Ook de ophanging en stuurinrichting waren dik in orde. Alleen hoorde je de kilometerteller tikken tot 80 km per uur.  Verder waren er nog een aantal kleine cosmetische dingen die aangepakt kunnen worden. Verder moest de auto nog van binnen eens goed schoongemaakt worden. Fijn dat alles het goed deed. Het krakende stuurwiel werd ter plekke opgelost en ik kon verder naar huis.DSC01245

Thuis eerst de auto van buiten en binnen goed schoongemaakt. Vooral de binnenzijde was relatief een flinke klus. Daarna begonnen met een radio inbouwen. Op Marktplaats een mooie, en goed werkende Blaupunkt Marburg CR gekocht. Dit is een van de eerste radiocassette spelers uit begin jaren 70. Leuk om wat cassettebandjes uit die tijd nog te draaien. Daarnaast heb ik en speciaal originele voorzetconsole voor de radio gevonden, met daarin een Autovox luidspreker. Autovox was DSC03414destijds de audioleverancier voor Fiat. Om toch met de moderne tijd mee te gaan heb ik er een aansluiting voor een Iphone of mp3-speler bij gezet. De Coupe had een enkele luidsprekerbox in de hoedenplank. Nu heb ik stereogeluid van één box voor en één box achter. Ook leuk.

Verder heb ik nog kleine cosmetische dingetjes er aan gedaan, zoals het Fiat 124 Sport logo weer terug te zetten op de DSC04306oorspronkelijke plek en een 1600 badge en Abarth badge er onder geplakt.   Voor een Italiaanse oude schone moet je vooral niet buiten laten staan, de roestduivel slaat dan toe. Dus heb ik gezorgd voor een droge en veilige stallingsplaats in een nieuwe ondergrondse garage in Nieuw-Vennep. Daar staan meer oldtimers. Een hoes over de coupé complementeert het geheel. De oorspronkelijke stoelen van de coupe waren niet erg doorgezeten en provisorisch gerepareerd. Op internet heb ik in ‘s-Heerhendriks- kinderen een paar mooie Alfa Romeo GTV stoelenItaliaanse stoelen gevonden uit begin jaren 70 die ter plekke in een oude Fiat 124 coupe CC zaten. Het blijken Alfa Romeo GTV Bertone stoelen te zijn. Ik heb ze geplaatst op de rails van de coupe. Ze zitten heerlijk, met zijdelings steun en mooie hoofdsteunen, waarvan de steun in hout is uitgevoerd. De stoelen lijken in vorm ook redelijk goed op de vorm van de achterbank. Nadeel is dat ze hoger staan. Voor grote personen kan dat een probleem opleveren. Het plafond van de coupe zit relatief laag.  Om goed te kunnen zitten en te bewegen achter het stuur heb ik de vaste gordels vervangen door automatische rolgordels.DSC04305

Verder heb ik een van mijn kleine optische ergernissen ongedaan gemaakt: de coupe had door het gebruik van een CC motorkap twee Fiat-logo’s: een kleintje in de gril en een groot en dik plastic logo op de motorkap. Dat laatste logo heb ik kunnen verwijderen (met veel geduld). Nu ben ik de grille aan het opknappen.

2014

De warme winter is fijn voor mij en de Coupé. Omdat sneeuw, vorst en de bijbehorende pekel ontbreekt gaan we namelijk elke week 324001_interno_alette_parasole_rear_00even samen er op uit om een stukje te rijden. Maar ook probeer ik hem nog wat op te waarderen door spullen die ik op Marktplaats gekocht heb van een andere 124 coupé BC. Zo ligt er een mooie kofferbakmat en nieuwe rubbers aan de kofferbakrand. Heb ik de slappe zonnekleppen kunnen vervangen door strakke, met een goed spiegeltje, en is het gebroken luchtroostertje eveneens vervangen. Tevens heb ik de achterbank vernieuwd met een goed exemplaar en heb ik als reserve twee224021_ventilazione_coperchi_bocchette_laterali_front goede originele voorstoelen met hoofdsteunen. Alles in de zelfde kleur zwart. De huidige voorstolen uit Alfa GTV zijn wat lager gezet en die bevallen zeer goed. Die laat ik dus zitten.

Orgineel Abarth Nardi klein

Ik heb ook nog twee alternatieve stuurwielen gekocht op internet en mijn Faceboekvrienden van de Fiat 124 coupe gevraagd welk stuur zij zouden kiezen. Een overweldigende meerderheid was voor het origineel in plaats van de Nardi of het Fiat Abarth leren stuur. Ik zal af en toe wel wisselen van stuur.

Ten slotte in maart heb ik wat laten doen aan de tikkende kilometer- teller. De kabel is vervangen. Tevens heb ik een mooier en beter meterpaneel er ingezet eAbarth kleppendekselsn zijn de kleppen-deksels vervangen door exemplaren met Fiat-Abarth er op. Zo is de Coupé niet alleen ‘Abarth’ snel, maar ziet het er onder de motorkap ook mooi uit.

Na een kleine schade (eigen stommiteit)  is de coupe gerepareerd en is het grootste deel van de auto opnieuw gespoten. Hij ziet er weer als nieuw uit. Dit jaar Zo’n 1000 km met de Coupe gereden.

2015

Tijdens de kleine winterslaap van de Coupé ben ik in België een mooi setje semi Cromodora velgen met brede 205 banden gaan halen. Nieuwe Cromodora look-a-like wielenDeze Belg had ze zelf ook gereserveerd voor zijn rode 124 Coupé BC. Binnenkort zet ik ze er op. Kijken hoe ze staan en hoe het rijdt. Deze banden zijn veel breder en lager dan de huidige Pirelli’s.

In februari is de Coupe naar de APK gegaan en voor een kleine beurt. Behalve een nieuwe stuurkogel was de Coupe geheel in orde. Later heb ik zelf het mechanisme in de linker zijruit gemaakt. En het werkt.

In mei 2015 heb ik de auto te koop gezet. Met pijn in het hart. Waarom dan? DSC09625 (1805 x 1203)Omdat ik de mogelijkheid had om een andere oldtimer te kopen die al lang op mijn verlanglijstje staat: een Lancia Flavia 1.8 coupé uit 1967.

catawiki veiling

Op 8 juni 2015 is de coupé verkocht via de Catawiki oldtimerveiling. De auto gaat naar België.DSC00931

Op vrijdag 26 juni heb ik de laatste rit met de coupé gemaakt. Ik ben naar de nieuwe eigenaar in Belgisch Limburg gereden. Een probleemloze rit van 250 km op relatief hoge snelheid. Daar ben ik verwelkomt op het landgoed van de nieuwe eigenaar. Hij heeft met de auto gereden en was tevreden over zijn aankoop. Na het drinken van een goed Belgisch biertje en de formele afwikkeling heb ik afscheid genomen  van de coupé. Het voelde goed aan.

DSC00934

 

2 gedachten over “Logboek Coupé”

Plaats een reactie

www.fiat124sport.nl