Mijn zwarte Fiat 124 sport spider is een type AS, 1400cc met 90pk en 910 kilo zwaar. Ik heb hem gekocht op 7 april 2008. Het is niet de allereerste type AS, maar de gemodificeerde met de optionele chromen bies aan de zijkant en een middenconsole voor de radio.
Historie
Even een korte, voor zover bekende historie van deze spider. De auto is voor het eerst op kenteken gezet op 28 februari 1968 in Asti, Italië. Eerste eigenaar was Alberto Gentile. Die heeft hem tot 26 augustus 1977 in bezit gehad. Tussen 1977 en 2000 is de historie onbekend. Ik weet alleen dat hij daar in een schuur heeft gestaan, waar hij ‘gevonden’ is door de vorige Nederlandse eigenaar. De auto is in Italië overgespoten van lichtblauw naar donkerblauw, en later naar zwart. Wat er verder aan veranderd is is onduidelijk. Maar de auto en ook de motor lijkt nog erg origineel. Zo zitten de originele bougiekabels er nog op.
Begin 2000 heeft de vorige Nederlandse eigenaar de auto naar Nederland gehaald en op 17 maart van dat jaar op kenteken gezet. Hij heeft de spider nogmaals goed in de zwarte lak laten zetten en de originele velgen vervangen door originele Cromadora 30 lichtmetalen velgen. .
2008
Via Marktplaats de Spider gevonden en gekocht. Op de terugweg naar huis stortregende het. De kap bleef, ondanks wat gaatjes watervast en droog. Gelukkig, dat is getest. Ik vond wel dat de remmen wat zwak waren.
Thuis als eerste activiteit de auto en vooral het chroom goed gepoetst. Vervolgens de piepende ventilatorriem laten bijstellen.
De moderne radio heb ik vervangen door een oude Grundig Weltklang uit 1968. En een ondiepe radiocassettespeler in het handschoenvak gemonteerd en nieuwe centrale luidspreker.
De kunststof binnendeurhendel aan bijrijderkant was stuk, dus heb ik beide hendels vervangen door nieuwe metalen hendels.
Vervolgens enkele kleine optische aanpassingen uitgevoerd: Zo heb ik het luchtfilter rood gespoten, nieuw glas in binnenspiegel gezet, chromen randen in armsteunen geplaatst, Pininfarina badges op het dashboard aangebracht, en aan de achterkant een chromen uitlaat- sierstuk en NL-plaatje geplaatst. Alles om het mijn eigen Spider te maken, maar wel met een originele klassieke uitstraling.
Mei 2008
Na een ritje waarbij ik 2x moest remmen om tot stilstand te komen de remmen laten ontluchten.
Nieuwe ‘oude’ originele pookknop gekocht via e-bay. Tevens nieuwe afdekhoes voor de kap gekocht en twee nieuwe chromen haken op de auto om de hoes vast te zetten.
Een van de belangrijkste wijzigingen in het interieur is het vervangen van het stuurwiel. Het stuur wat in de auto zat was van een latere datum dan de auto. Oorspronkelijk hoort het stuur van een AS chroom te zijn, niet zwart. Op e-bay een stuur gevonden uit het geboortejaar van de auto, 1968. Het is een echt houten Speedy-Nardi stuur, dat qua houtkleur heel goed past bij het dashboard. Het stuur is ook niet zo heel dun en ligt lekker in de hand. Ook heb ik daar nog een Nardi naaf en een claxonknop met Fiat-logo voor gezocht en gevonden.
Toen ik voor een ritje wilde wegrijden vanuit de garage bleek de linker voorband lek te zijn. Laten plakken.
Juni 2008
De auto blijkt toch -naar mijn idee- te veel olie te lekken. Reden om hem naar de garage te brengen voor een grote beurt en de olielekkage te verhelpen. Dat is gelukt. Alles is gecontroleerd, vernieuwd en aangevuld. Tevens zijn er nieuwe remblokjes gemonteerd. En de auto drupt geen olie meer.
Op 22 juni naar technische dag van Oldtimerland gegaan en heb de auto van onderen gezien. Op zich zag het er goed uit, maar met name de dorpels waren doorgeroest en de auto heeft in Italië een bijzondere anti-roestbehandeling gehad. Ik heb een afspraak gemaakt met Harry Minekus om de balken nader te bekijken.
Juli-augustus 2008
De balken van mijn spider zijn verrot. Helaas. Beide balken worden bij oldtimerland vernieuwd. Zelf vernieuw ik daarna de overzetdorpels en tectyleer ik de nieuwe delen en de onderzijde. Daarna monteer ik de originele oude sierlijsten weer.
De motor houdt in tijdens het rijden. Het lijkt of er lucht bij komt. Na een lange speurtocht naar de oorzaak bleek deze electrisch te zijn: de +-kabel van de accu bleek slecht te geleiden.
Op 17 augustus met de Spider rondjes over het circuit van Zandvoort ‘geraced’. Hij deed het perfect. Een goed gevoel.
September – november 2008
Met het Spiderregister op stap geweest naar de Veluwe. De eerste rit in regen en wind. Tijdens de rit vloog de rechter ruitenwisser er af. Uiteindelijk twee nieuwe wisserarmen gekocht en gemonteerd.
Sinds april 2000 kilometer gereden en precies 200 liter benzine verbruikt. Gemiddeld 1 op 10 dus.
Auto begin november naar de stalling in Aalsmeer gebracht. Voorlopig het laatste ritje. Daar staat hij nu tussen de caravans, boten en andere auto’s en oldtimers. Helaas moet ik nu even afscheid van de Spider nemen tot het voorjaar.
2009
Het is weer voorjaar, en ik heb mijn spider weer uit de stalling gehaald. Ik was wel benieuwd of hij direct zou starten. En ja hoor, nadat ik de accu had aangesloten startte hij direct. Heerlijk, dat geluid. Nog even de banden op de juiste spanning zetten en rijden maar. Ik hoop op een mooi voorjaar.
Ik ben bij Oldtimerland geweest en daar is geconstateerd dat de koppakking en distributieriem vervangen moet worden. Tevens heb ik de linker voorlamp vervangen. Het glas was melkachtig wit geworden
Mei – juni 2009
Nieuwe moderne radio (met USB en afstandsbediening) en nieuwe speakers geïnstalleerd. De radio uit het zicht.
Grote technische revisie bij Oldimerland. Revisie van de motorkop, opnieuw stellen van kleppen en o.a. ook het vervangen van de distributieriem en koppakking. Maar ook een nieuw stuurhuis geplaatst. Tevens nieuwe bougiekabels en andere kleinere zaken. Tevens ook de achterklep opnieuw laten spuiten vanwege de vreemde grote luchtbel onder de lak en het deukje in de klep.

.
Augustus – oktober 2009
Pech gehad. Grote rookwolken komen onder en achter de spider vandaan, maar ook uit de luchtroosters. Motor was blijkbaar toch nog niet geheel dicht. De wegenwacht erbij gehaald. Die heeft ruim een uur staan praten over de spider en heeft zijn kennis over de auto met mij gedeeld. Provisorisch gerepareerd en met mij naar huis gereden. Vervolgens is de spider door Oldtimerland opgehaald en netjes weer gerepareerd.
Helaas heb ik door de tijd dat de spider in de garage stond dit jaar weinig tochten kunnen maken. Na ruim 1400 kilometer staat de spider weer in de stalling. Op naar volgend voorjaar!
2010
De spider is weer uit de stalling en staat nu weer in onze eigen garage. Op naar de eerste ritten.
Eerst maar eens een nieuwe sigarettenaansteker er in gezet, dan kan ik de Tomtom ook nog een gebruiken.
Op 25 april naar de Technodag geweest bij Oldtimerland in Amersfoort. Daar heb ik een aluminium versnellingsbakcarterpan laten monteren. Deze heeft als eerste voordeel dat er een halve liter meer olie in gaat, en doordat hij van lichtmetaal is en met veel koelribben heeft de bak nu een 20% grotere koeling. Hierdoor blijft de kwaliteit van de olie langer goed, wat weer ten goede komt aan de toch wat zwakkere versnellingsbaklagers. De eerste rij-indrukken zijn bemoedigend. Schakelen gaat al een stuk soepeler
Ik heb de hele maand mei van 2010 helaas niet kunnen rijden. Dat heeft niets met de spider te maken, maar met mij: Ik heb m’n linker pols gebroken…. met fietsen.
September – oktober 2010
Eindelijk kan en mag ik weer rijden van de dokter en de verzekering. Nog even bij de garage van Harry langs gegaan omdat de motor onregelmatig loopt als er gas gegeven wordt. Daar bleek dat de pluskabel tijdens het rijden tegen de uitlaat (massa) aankwam. Dit is gerepareerd. Daarna nog wat tochtjes gemaakt, waaronder de eikeltjeskoffieklets en eind oktober in de winterstalling gezet.
2011
Zaterdag 2 april heb ik mijn spider uit de winterstalling gehaald. Het was een zonnige en warme dag (24 C). Hij stond al voor me klaar, bandjes opgepompt, accu opgeladen. En starten maar. Thuis even het stof ervan af wassen. Op naar de eerste tochtjes in de omgeving. Eerst weer even controleren (remmen ontluchten) en poetsen, en dan begint het grote genieten.
In mei heb ik een origineel stuur gekocht op Marktplaats en in de spider gezet. Helaas deed de claxon het niet en voelt het stuur niet zo lekker aan als het houten Speedy Nardi stuur. Maar ziet er wel mooi en origineel uit met die twee chromen spaken. Later heb ik de kleine luidsprekers achterin vervangen door grotere exemplaren, dat leverde een veel beter geluid op. Maar als ik rij luister ik het liefst toch naar het geluid van de auto zelf.
Na een aantal tochten en kleinere ritjes van in totaal ruim 1800 kilometer is de spider weer in de stalling gegaan. Het enige wat vervangen moest worden was de accu, die stuk was gegaan.
2012
Eind maart de spider weer uit haar slaap gewekt. Maar met de eerst rit pruttelde ze behoorlijk tegen. Met moeite kwamen we thuis. Uiteindelijk blijkt er in de rustperiode vuiligheid in de brandstofleiding te zijn gekomen. Aangezien mijn AS geen brandstoffilter heeft kwam dat ook in de carburateur terecht.
Eerste activiteit was een APK-keuring, waar de spider glansrijk doorheen kwam, maar er wel preventief het rechter wiellager vervangen is. Daarna is Harry Minekus van Oldtimerland aan de slag geweest. Hij heeft het brandstofsysteem gecontroleerd, een benzinefilter gemonteerd en een lekke tankvlotter vervangen. Daarnaast zijn er kunststof wielkuipen gemonteerd. Altijd prettig.
Ten slotte bleek de hoofdremcylinder lek. Ik heb besloten dat er dan gelijk een gescheiden remsysteem ingezet kon worden. Toch wat veiliger.
Nadat een lampje in de toerenteller de geest gaf heb ik alle dashboardlampjes vervangen.
Dit jaar heb ik aan twee ritten meegedaan en heb ik in totaal ruim 1500 kilometer gereden met de spider. Het gemiddelde verbruik ligt rond de 1 op 9,5. Dat is mooi voor een sportauto uit 1968.
2013
Het begon zo mooi in 2013 met een barre wintertocht en een mooie tocht door de Nieuwkoopse plassen. Maar begin juli wilde hij niet meer starten en kwamen er vervaarlijke klikgeluiden onder het dashboard vandaan. Na enkele pogingen om leven in de spider te krijgen knalde iets onder het dashboard en was er kortsluiting. Wellicht was mijn aankoop van de Fiat 124 Coupe een beetje te veel voor de Spider… jaloers?
De spider is opgehaald en gerepareerd. Het was veel zoekwerk om de oorzaak te vinden, maar die lag blijkbaar bij de ruitensproeierinstallatie. Nieuwe accu er in en alle bedrading is gecontroleerd. Toch weer een dure grap. Nu, in september weer lekker gereden met de kap omlaag.
Na een kleine 1000 kilometer dit jaar, met een goed gemiddeld benzineverbruik van 1:10,5 is mijn zwarte spider eind oktober weer in de stalling gezet.
2014
Na de eerste rit met de spider naar de jaarvergadering was het moment aangekomen voor de APK-keuring. Helaas bleken de draagarmrubbers en de kruiskoppeling van de cardanas vervangen te moeten worden. Tevens is de lekkende oliekeerring vervangen. APK was vervolgens geen probleem. De spider heeft wel een week bij de garage gestaan. Gelukkig niet helemaal alleen, maar tussen wat Italiaanse soortgenootjes zoals Alfa spider en een Lancia Fulvia.
Dit jaar heeft de Spider veel stilgestaan, want ik heb er slechts 600 km mee gereden. Dat komt deels door de komst van de coupé. Het gemiddeld verbruik was 1 op 10,2.
Leuk om te lezen Hans!
LikeLike
Ik overweeg ook om er een te kopen, maar merk toch dat er elk jaar wel erg veel aan stuk gaat. Het is meer onderhoud dan touren lijkt het.
Zou je er ondanks alles toch een adviseren?
LikeLike
Toch doen. Want zo’n spider, of eigenlijk elke oldtimer, is meer een beleving dan een rationele afweging. En ik vind het bijzonder leuk om met de spider open te toeren door het land. Je krijgt overal positieve reacties en je gaat terug in de tijd. Mijn spider is niet exemplarisch voor alle spiders, alleen al omdat het een van de oudste is. Latere spiders kunnen veel bedrijfszekerder zijn. Maar zoek een goede, dat scheelt later geld. Daarnaast moet je je beseffen dat het een hobby is. En elke hobby kost nu eenmaal (veel) geld. Maar daar krijg je veel plezier voor terug.
LikeLike
Gewoon doen, zo’n spider is geweldig!!
Heb er ook een, inderdaad onderhoud nodig en af en toe iets vervangen, maar dat is juist de charme van een oude italiaan.
Mijn spider is van 1968, heb hem nu 10 jaar en gaat nooit meer weg!!
LikeLike